Voorschoolse Muziek Educatie

Early Years Music Education

Maandagochtend grom

November 2019

Het volgende kwam ik tegen - zie link - en eigenlijk heb ik met bijna alles een probleem wat ik hier lees. Allereerst infant-directed. Het zijn mensen. Dit is een dermate abstracte term dat een kind als persoon volledig uit het oog raakt. Waarom altijd maternal singing? Argumenten als van oudsher en dergelijke gaan voorbij aan de bittere noodzaak tot erkenning van vaders en hun aandeel. Het zoveelste onderzoek dat stelt: dit is het resultaat. Okay, maar wat kunnen we ermee? Afgezien van de kwantificering - mensen zijn geen nummers - : laat ouders nou eens ongestoord zingen en spelen  met hun kindje. Waarom alles stuk analyseren 'omdat het nog niet gedaan is'.  Maar gek genoeg zit daar nu juist ook weer iets dat mijn aandacht trok.

Eén kleine opmerking in het verlengde van het zojuist geopperde: "Unexpectedly, infant sex was also found to affect maternal singing: more exaggerated phrase-lengthening patterns were observed in singing to girls." Nu weet ik niet of dit onderzoek gerepliceerd is, een voorwaarde voor goede onderzoeks-methodologie én het verifiëren van resultaten. Maar staat hier nou dat letterlijk al in de wieg het sekse verschil wordt gepromoot? Volledig los van muziek d.m.v. een kwalitatief onderzoek zou dit  een interessant onderwerp zijn binnen het pedagogisch domein. Nu weten we al een en ander van die Engelse serie die jonge kinderen en de interactie met ouders en dergelijke "onderzoekt" en desalniettemin met relevante inzichten komt. Vanuit een algemene pedagogische insteek is dit een boeiend onderwerp. Met uiteraard als uiterste consequentie: wat gaan we ermee doen.  



https://www.academia.edu/2499702/Expressive_timing_in_infant-directed_singing_between_3_and_6_months?email_work_card=view-paper

© Voorschoolse Muziek Educatie 2024

© Early Years Music Education 2024